100 днів Зе!Президента: чи заглядав Зеленський у свою передвиборчу програму

Ігор Мошенець
Четвер, 29 серпня 2019, 12:04

Володимир Зеленський, актор та шоумен, сенсаційно переміг на президентських виборах, значно випередивши інших конкурентів, та анонсував "кінець епохи бідності". Закріпивши цю перемогу тріумфом своєї політичної сили на дострокових парламентських виборах, політик-аматор поки здобуває успіх, про який багато політиків-професіоналів могли б тільки мріяти.

Однак найскладніше випробування починається тоді, коли найнапруженіший період мав би бути позаду. У випадку чинного президента йдеться, звісно, не про славу, а про величезний кредит довіри, виданий політикові та його команді, який покладає на них безпрецедентну відповідальність за творення змін в Україні.  

Законотворча діяльність

У перші сто днів законотворча діяльність Володимира Зеленського була досить активною. Щоправда, жоден з поданих новим президентом законопроектів за цей період не розглядався у сесійній залі – їх спочатку не вносили до порядку денного, а потім почались вибори і Рада не працювала. 

Виконання програми

Зеленський подав ряд законопроектів, спрямованих на виконання своїх передвиборчих обіцянок. Це, зокрема, законопроекти про імпічмент, повернення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення та конфіскації майна корупціонерів. 

Також, зважаючи на обіцянку всіляко підтримувати діяльність антикорупційних органів, президент подав проект закону щодо уточнення підслідності Вищого антикорупційного суду, прийняття якого дозволило б уникнути надмірної завантаженості ВАСУ справами, які навіть не розслідувались НАБУ і які важко назвати "топ-корупцією". 

Суперечить сам собі

Траплялись і законопроекти, що прямо суперечили положенням президентської програми Зеленського. Так, в третій день своєї каденції президент подав законопроект щодо переходу до пропорційної системи з закритими списками та зменшення прохідного бар’єру до 3%.  Хоча у своїй програмі Зеленський дав обіцянки переходу до системи з "відкритими списками". При тому, що в своїй програмі він обіцяв, що першим подасть законопроект "Про народовладдя".

Іншим неоднозначним питанням стали пропоновані інструменти боротьби з  кнопкодавством. У програмі Зеленський писав, що прогули та голосування за сусіда мають стати автоматичною підставою для позбавлення депутатського мандату. Одначе вже у президентському законопроекті за кнопкодавство передбачено лише штраф у розмірі від 3 000 до 5 000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян. 

Поза межами передвиборчої програми

Президент вирішив також подати ряд законопроектів щодо тем, яких і близько не було в його передвиборчій програмі. Насамперед це стосується питань енергетики. Це і  перенесення запуску ринку електроенергії, і повернення зеленого тарифу домогосподарствам із наземними сонячними панелями. Дещо пізніше, коли ринок електроенергії таки запрацював, і ціна для промислових споживачів зросла, Зеленський вніс у Раду законопроект із пропозиціями заходів, що мали би бути спрямовані на здешевлення електроенергії

Також президент пропонував депутатам відстрочити на 90 днів застосування штрафів за нерозмитнені "євробляхи".

Під час останнього сесійного дня Верховної Ради VIII скликання, президент подав законопроект щодо люстрації політиків і чиновників, які обіймали посади після Революції Гідності.  

 

У перші сто днів на посаді Зеленський не скористався правом подати зміни до Конституції. 

Президентська згода

Для стримування небезпечних законодавчих ініціатив, які можуть розбалансовувати бюджет чи іти в розріз з діючою політикою в тій чи іншій сфері, президент має право вето, яке може застосовувати до ухвалених парламентом законів. Якщо ж президент підписує ухвалений закон, таким чином він сигналізує суспільству, що відповідна зміна не несе небезпек, а навпаки впроваджує послідовну політику. 

За перших сто днів президент підписав ряд законопроектів, ухвалених Верховною Радою VIII скликання. Більшість цих змін не були відображені в його програмі, окрім закону про фахову передвищу освіту

 

В передостанній робочий день на посаді спікера парламенту Андрій Парубій передав президенту на підпис ухвалений проект Виборчого кодексу, який запускає відкриті списки для парламентських та частини місцевих виборів. Але цей важливий закон Зеленський зможе підписати до 11 вересня і таким чином виконати ще одне з положень своєї програми.

Необхідно підкреслити, що за перші сто днів Зеленський поки не скористався правом вето на ухвалені закони. Зокрема, порушуючи Конституцію, президент в установлені законом терміни не підписав ухвалений парламентом закон про тимчасові слідчі комісії, що процедурно уможливлює проведення процедури імпічменту. В такий спосіб Зеленський застосував практику, звичну для Петра Порошенка, який за час своєї каденції тримав в "підвішеному" стані деякі ухвалені закони по декілька місяців не підписуючи їх і не накладаючи вето. 

Президентські укази

Зеленський намагався розпочати реалізацію своїх передвиборчих обіцянок не лишень на законодавчому рівні. 

Виконання програми

Президентські укази, які переважно передбачають завдання виконавчим органам влади, і природним чином стосувались питань, що не перебувають у безпосередній компетенції президента. Утім, саме ця група указів прямо чи опосередковано була спрямована на виконання програмних обіцянок Зеленського.

Сюди варто віднести затвердження плану щодо покращення доступу до мобільного інтернету. Іншим указом, спрямованим на виконання обіцянки встановлення контролю над вирубкою лісів, передбачається введення електронного обігу деревини до 1 листопада 2019 року. Згідно зі ще одним указом, подолання корупції на митниці очікується завдяки збільшенню прозорості шляхом відкриття більшої кількості даних для онлайн-перегляду та створення міжвідомчої комісії з боротьби з контрабандою.

 

Своїм указом Зеленський намагався реалізувати одну зі популярних передвиборчих обіцянок "більше не буде ніяких корочок"  та скасував ряд попередніх президентських указів щодо використання "мигалок" на кортежах топ-посадовців. Але спецсигнали залишаться, бо для їхнього скасування потрібно відмінити також ще одну постанову Кабміну, яка регламентує їхнє використання.

Поза межами передвиборчої програми

Найважливіший указ новообраного президента, зміст якого не згадувався у передвиборчій програмі  – указ про розпуск парламенту. У підсумку це дозволило Зеленському сконцентрувати в парламенті однопартійну більшість партії "Слуга народу".

Робота з консультативними та допоміжними органами теж ніяк не була висвітлена в програмі Зеленського. Утім, президент проявляв активність у цьому напрямку. Замість Адміністрації Президента було створено Офіс Президента. Також голова держави призначав склад таких консультативних органів, як Національна інвестиційна рада, Рада з питань антикорупційної політики, а також Комісія з питань правової реформи. Окрім цього, президент затвердив склад Комісії державних нагород та геральдики.

Зважаючи на те, що до сфери безпосередньої відповідальності президента входять міжнародна політика та безпека і оборона, значний перелік його указів стосувався саме цього, хоч і не знайшов попереднього відображення в його програмі. Це і затвердження порядків проведення оглядів загальнодержавної системи боротьби з тероризмом та  розвідувальних органів України. Інші укази стосувались дипломатичних радників, дипломатичних паспортів,  державних експертів з питань таємниць, змін у положення щодо проходження служби в ЗСУ та перейменування однієї з військових бригад.

Справжній "Великий брат"

Значна частина активності Зеленського у правовому полі не стосується напряму того, що він обіцяв своїм виборцям. З одного боку це є наслідком достатньо узагальнено сформульованих програмних обіцянок, саме тому їх можна наповнювати конкретним змістом вже в процесі реалізації. А з іншого боку, оскільки в самих виборців немає чітких вимог до майбутньої влади напередодні виборів, то виконання чи невиконання програмних обіцянок можна і не зауважити.  

На сотий день перебування Володимира Зеленського на посаді президента відбулося перше засідання Верховної ради дев’ятого скликання, де більшість депутатів представляють президентську політсилу. Це створює безпрецедентний шанс для України у здійсненні реформ, який не має бути змарнованим. Але водночас, такі умови є спокусливими для узурпації влади, адже інструменти змін та запобіжники будуть знаходитися фактично в одних і тих же руках. В ситуації, коли внутрішньопарламентська опозиція є розрізненою, а концентрація влади в трикутнику парламент-уряд-президент буде максимальною за всі часи незалежності, справжнім "Великим братом" повинна стати аж ніяк не електронна система контролю за депутатами, анонсована лідерами "Слуги народу", а поінформовані активні громадяни. 

Ти з якого району? Як працюватимуть депутати в Києві
Екс-голова Держкіно Пилип Іллєнко: Зеленський пообіцяв мені фінансувати українське кіно. Сподіваюся, він виконає обіцянку
Хочеться радикальних змін: що говорили "республіканці" про новий парламент та уряд ?
100 днів Зе!Президента: чи заглядав Зеленський у свою передвиборчу програму
Усі публікації