Одвічна проблема українських доріг

Вівторок, 10 липня 2018, 13:46
Катерина Черновол

Проблема доріг в Україні – одна із найболючіших тем для усього населення, адже ними пересуваємося не тільки ми самі, а й наші діти. Після резонансної ДТП, у якій постраждала школярка, громада Шостки, що на Сумщині, почала вимагати від влади дій з убезпечення доріг у місті.  Саме про це говорили на нещодавній публічній консультації громадян, яку організувала координаторка громадської організації "Центр UA" у цьому регіоні – Наталія Орлова.

Шостка – невеличке містечко із населенням трохи більше 77 тисяч людей. Тут працює 13 загальноосвітніх шкіл. У січні 2018 року в місті сталася резонансна ДТП, в якій постраждала 13-річна учениця  Альона Потапчук, яку авто збило на пішохідному переході біля школи.

 

"Біля першої школи водій хлібовоза не помітив мою доньку на переході. На щастя,  моя дитина залишилась живою. Хоча за технічними нормами перехід встановлено вірно, цього виявилось замало: прилаштована автомобільна стоянка заважає водіям бачити пішоходів. Мені, як водію, зрозуміло, що доречніше б було перенести перехід. Треба вживати додаткових засобів безпеки.  Там де, кільцевий рух, немає обмежувальних засобів, що змушують водія скидати швидкість. Хоча б поставте там регулювальника! Справа в тому, що суду з нашої справи ще не було. Хочуть закрити справу, наш адвокат написав клопотання. Чекаємо на результат. Я не залишу все, як є. Моя дівчинка 6 днів лежала у комі, а лікарі навіть не робили обіцянок, що вона житиме. У Альони й досі є деякі провали у пам’яті, ми й досі приймаємо ліки, попереду ще операції з видалення спиць з руки, та пластична на руці й на обличчі", – розповідає мама Альони Яна.

В ДТП 13-річна учениця отримала численні забої, переломи та черепно-мозкову травму. Стан дівчинки був настільки критичним, що із Шосткинської центральної районної лікарні її довелося транспортувати у Київ. Потім Альона проходила реабілітацію у Київському реабілітаційному центрі, консультувалася у лікарів "Охматдиту".

Саме після цих подій активіст Андрій Грищенко, один з ініцаторів публічної консультації, подав петицію на сайті міської ради про встановлення лежачих поліцейських біля навчальних закладів Шостки.

Шановні депутати м.Шостка, звертаємось до вас з проблемою нашого міста. Для забезпечення безпеки дітей навчальних закладів, що знаходяться поблизу проїжджих доріг - просимо вас встановити пристрої примусового зменшення швидкості автомобілів "Лежачі поліцейські" в першу чергу біля навчальних закладів 
1) Школа 1, 2, 3, 5, 11 

Текст петиції: https://e-dem.in.ua/shostka/Petition/View/11

Щоправда, вона так  і не набрала достатньої кількості підписів. Її підтримали 133 особи із 500 необхідних.

 

Через недобір голосів, активісти вдалися до крайньої міри та, заручившись підтримкою Наталії Орлової, представниці ГО "Центр UA" у Сумській області, організували публічну консультацію аби знайти компроміс із владою.

"Якщо не будеш робити ти, ніхто інший цього за тебе не зробить. Я, як мама, вважаю, що цю проблему треба вирішувати якнайшвидше, адже в зоні ризику опиняються діти. Я буду формувати звіт та подам запит до влади із пропозиціями та побажаннями, яких ми із присутніми дійшли впродовж зустрічі. Зрозуміло, що за тиждень усього не зробити, і що на це піде декілька місяців, але хоча б визначити відправну точку можна", - говорить Наталія.

Покриття біля шкіл у Шостці дійсно небезпечне. Прямі дороги без лежачих поліцейських дозволяють водіям їздити із шаленою швидкістю, а розмітки подекуди і зовсім не видно.  Упродовж публічного слухання громадяни намагалися отримати від влади відповіді на нагальні питання щодо заміни знаків, оновлення розмітки, встановлення світлофорів тощо.

У 2017 році на території України сталося більше 4000 ДТП за участі дітей. Основними причинами цих аварій стали неякісне дорожнє покриття, відсутність світлофорів, погано профарбовані пішохідні переходи та відсутність пристроїв примусового зменшення швидкості, тобто штучні нерівності на шляху руху авто. Їх усього три типи: лежачий поліцейський, берлінська дошка, підвищений перехід.

На консультації були присутні активісти, батьки, представники шкіл та делегати від влади. Свої претензії висловив автор петиції Андрій Грищенко.

"В нас, насправді, дуже небезпечно біля шкіл. Поблизу дев’ятої стається багато ДТП. Щоправда, пообіцяли встановити кнопочний світлофор неподалік від ЗОШ №8", – заявив він.

Батьки розповідають, що інтенсивність руху біля школи №7 іноді змушує їх бігти до вікон і з острахом дивитися, чи все добре, адже вранці і після обіду їхні діти йдуть до школи і зі школи. Заступниця директора сьомої школи запропонували змінити перелік зупинок маршруток у години, коли діти ідуть до школи та додому.

 

"До 8:30 маршрутки мають робити зупинку до ринку, аби дітям не доводилося ходити через декілька доріг. Так, розпорядження таке вже було, але воно, як правило, виконується тільки на початку навчального року, для галочки, потім же, знову проїжджають повз. Я розумію, що там немає офіційної зупинки, але ж можна зробити "за вимогою". Ще одна проблема у тому, що біля нашої школи перехід впирається у клумбу, по яких ми вчимо школярів не ходити", – пояснює свою позицію освітянка.

Ще одна проблема на дорогах Шостки – відсутність належної розмітки і дорожні знаки, які встановлювали з порушенням правил. Про це заявив учасник дебатів Олексій. Він наголосив, що нові знаки пішохідного переходу на вулицях Кірова та Горького встановили на дерев’яних опорах), а на лежачих поліцейських немає жодної кольорової розмітки. Водієві їх просто не видно, бо вони зливаються з асфальтом.  А саме на вулиці Кірова знаходиться школа №1, поблизу якої у січні сталося ДТП, в якому постраждала Альона Потапчук.

Учасники слухань звернули увагу на щебінь, яким ще взимку посипали дороги. Зараз він загрожує безпеці пішоходів, бо коли машина їхатиме із високою швидкістю, камінець може відскочити і поранити людину.

Проблема доріг, на жаль, дуже типова не тільки для Шостки. Як і реакція чиновників на підняті проблеми. Геннадій Мелашенко, завідувач сектору зі звернення громадян управління житлово-комунального господарства під час консультацій обіцяв і пояснював:

"Ми розглянемо всі пропозиції від громадян, детально їх вивчимо і визначимось, в якому місці доцільно встановити засоби обмеження швидкості, наприклад, лежачі поліцейські, а де раціональніше буде поставити світлофори, проконсультуємося із певними органами, бо рішення про встановлення або переніс переходу може виносити тільки ДАІ. А щодо знаків на дерев’яних опорах, то ви ж розумієте, що нам подзвонили і сказали: "За дві години знаки мають стояти". На що мали, на те і ставили. І про щебінь: ним ми засипали тільки ями, що загрожували життям водіїв та пішоходів у холодні пори року".

Зрозуміло, що у ДТП не можна звинувачувати тільки неякісне покриття. Величезну роль тут відіграє і людина. Кожен з нас повинен пам’ятати, яку величезну відповідальність ми беремо на себе у ту мить, коли сідаємо за кермо. У наших руках опиняється не тільки наше власне життя, але й багато інших.

Досить пиляти законодавчу гілку влади
На фінансування партій у 2020 передбачено понад 1 мільярд гривень. Це нормально?
13 кроків на захист прав людини для нового парламенту
У липні низка правозахисних організацій презентувала документ із 13 кроками для нового парламенту, які мають поліпшити становище з правами людини в Україні. Об’єднані в коаліцію «Правозахисний порядок денний» (ППД) правозахисники назвали ключові виклики, з якими не впоралась колишня влада і покладають сподівання на нову. То що ж увійшло у цей документ та чи підтримали його партії?